jógaház - a Sivananda jógarendszer tagja

2016 Himalája

LADAKH, DZSAMMU ÉS KASMÍR /Leh, Tikse, Hemisz, Basgo, Likir, Ri-dzong, Phijáng, Lamayuru, Srinagar, Katra/,  DELHI, RISIKÉS, HARIDVÁR,  2016 június 19 -től június 9-ig.

Kultúrtörténeti körutazás a spirituális India északi részén vallásokon /Buddhista, muszlim, keresztény, szik és hindu/ a Himaláján át.

A ritkán lakott Ladakh, melynek területe az állam kétharmadát teszi ki, magaslati sivatag. Felhőtlen kék ég, valamint a Buddhista kolostorok drámai sziluettje lenyűgőző élmény.

Dzsammú és Kasmír India legészakibb állama, határos Pakisztánnal és Kína Tibeti-fennsíkjával. Tájak, vallások és emberek nagy változatosságát mutatja. A főleg muzulmánok lakta Kasmír- völgy erdők, rizsföldek, tavak, szívet gyönyörködtető látványát sajnos fegyveres villongások zavarják a pakisztáni határ közelsége miatt.

Ladakh legfontosabb városa egészen a 17.századtól a mai napig a 3500m magasan fekvő Leh. A várost a kilenc szintes Leh Palota uralja, amelyet az 1630-as években Szingh-gje Namgjal építetett, aki Ladakh leghíresebb királya volt. A másik monumentális látvány a vakítóan fehér Sánti /Béke/-Sztúpa, melyet  japán Buddhisták építtettek az 1980-as években. 500 lépcsőt kell megmásznunk, hogy megközelíthessük.

Ladakh számos világhírű kolostorát meglátogattuk, mind hegytetőn, vagy hegygerincen állnak, a szerzetesek lakóházai látványosan ereszkednek alá a hegyoldalakon. Likir, Baszgó, Ri-dzong, Tiksze, Hemisz, Alcsi, Phijáng, Lamaruyu és a gyönyörűséges és misztikus Zanszkár folyó völgye. A Zanszkár beletorkolik az Indusba. Megdöbbentően magas hágók, látvonyos buddhista kolostorok, mély folyóvölgyek, gleccserek. Mintha álmodnánk. De vigyázat! A legtöbb túra igen megerőltető, a magassághoz való akklimatizálódás létfontosságú! A folyóvölgyeknek már az alja is 3000 m-es tengerszint feletti magasságot jelent. Innen már csak feljebb és feljebb mehetünk.....3500m, 4000m.... 4500m. Mi feljebb már nem merészkedtünk.

Ladakhot elhagyva kanyargós és lélegzetelállító szerpentineken át érkeztünk meg Dzsammú és Kasmír állam fővárosába Srinagarba. Tavak, kertek, vízi utak és tetszetős faépületek városa. Szállásunk a Dal-tó közepén volt, ahol csónakokkal közlekedtünk. A lakosság többsége muzulmán, meglátogattuk az óvárosban lévő Sáh Hamadán  mecsetet, majd a Mahdúm Száhib-szentélyt.

Dzsammú az 50 km-re a Trikuta-hegységben lévő Vaisno Devi-barlangtemplomhoz induló zarándok út kiindulási pontja is. Évente 4 millió hindú zarándokol fel a hegytetőre, mi lóháton tettük meg ezt a 14km-es utat felfelé.

A szikh vallással Amritszarban ismerkedtünk meg közelebbről. A város közponjában áll az Arany Templom, a szikh közösség legszebb temploma 18 kapuval körülvéve. A szikheket turbánjukról és körszakállukról könnyű felismerni. A szikh vallás reformista hit, melyet Guru Nának alapított a 15.században. Keményen szembehelyezkedik a bálványimádással, a rítusokkal és a kasztrendszerrel. Az alaktalan istent hirdeti. Szent könyvüket, a Guru Granth Száhibot az Arany Templomban őrzik.

Ezt követően Delhi, a főváros hétköznapjaiba pillantottunk bele, még belefért kevéske időnkbe néhány nevezetes hely meglátogatása, pédul Vörös Erőd, India-kapu, Kutab Minar és India legerősebb nemzeti szimbóluma a Rádzsghát, ahol Mahatma Gandhi holttestét elégették. A fekete gránitlapra az utolsó szavait írták: Hé, Rám!

A csoport ugyan hazautazott, de én még /férjemmel és Harijannal/ néhány nappal megtoldottunk utazásunkat, és a jóga fővárosa, Risikés felé vettük az útirányt. Csodálatos  4 napot töltöttünk ott, igazi hindu életérzés járja át az egész várost, együtt rezeg az esti Pudzsák éneke a Gangesz vizének csobogásával.

Számtalan híres jóga Ashram található a városban, melyeket meg is látogattunk. Örömmel tölti el a szívem, hogy nem csak Szvámi Sivananda Ashramában énekelhettem, hanem eljutottam Maharisi Mahes jógi egykori Ashramába is, ahol az 1960-as években a Beatles-együttes töltött el néhány hónapot.